Escola i futbol, les paraules claus

S’inicia un nou curs escolar i amb ell també obren les escoles de futbol. Els pares es donen manya per inscriure els seus fills – normalment són pares als que els agrada el futbol i per tant creuen que als seus fills també els ha d’agradar-.

Si visites les instal·lacions esportives veus al nens córrer per terreny de joc i als pares i/o avis al voltant mirant-se als seus nens, que com no podria ser d’altra manera són els millors. Alguns col·locats estratègicament per tal d’avaluar la feina que fa l’entrenador – aquests són els coneguts com a segons entrenadors-.

Si pares l’orella mentre observes l’entrenament pots escoltar a les mares i pares com es preocupen de l’equipatge que s’ha de comprar, de si el nen o la nena tindrà fred i caldrà posar-li una dessuadora a roba gruixuda o de si amb la roba estarà maco o maca.

No en sento cap que parli de l’educació del nen/nena, ni de la formació que li pot donar l’entrenador que li han adjudicat i entenc que això és el més important.
Quina finalitat persegueixen els pares quan inscriuen els seus fills a una escola de futbol? Alguns respondran que volen que els seus fills gaudeixin, d’altres que vol anar amb els seus amics, també n’hi haurà que diran que volen que faci esport, que mentre està allà no fa cap malifeta, etc...

Una escola de futbol, segons la normativa per la qual es regeixen, té com a objectiu   el foment, el desenvolupament i la pràctica continuada de l’activitat física i esportiva, sense finalitat de lucre. En aquest cas l’activitat física i esportiva es concreta en la pràctica del futbol.
L’escola ha de plantejar la formació en tres cicles:

ETAPA D’INICIACIÓ (Prebenjamins i Benjamins).
ETAPA DE FORMACIÓ (Alevins i Infantils).
ETAPA DE PERFECCIONAMENT (Cadets,, juvenils).

I ha de tenir un model educatiu:
Ha de tenir  la finalitat de promure  el ple desenvolupament de la personalitat dels alumnes, des de la vessant esportiva de la pràctica del futbol, es a dir col·laborar amb l’educació integral amb l’estil propi de l’escola: Métode global.

L’escola ha de ser oberta a tothom qui desitgi la formació que s’hi imparteix, ha de defugir qualsevol discriminació i s’ha d’oferir com  una comunitat en la qual tothom és acceptat i tothom pot dialogar, escoltar i ser escoltat, i tots els que hi participin se n’han de sentir corresponsables.

En el marc de la llibertat d’elecció de l’escola, els pares que sol·licitin inscriure-s’hi, expressen la seva conformitat amb l’oferta de formació pròpia  del centre i el centre ho hauria de tenir definit en un Reglament.

El títol d’aquest article fa esment a dues paraules que a mi em semblen fonamentals: d’una banda “escola” que vol dir formació. Per a formar calen formadors, formadors en l’àmbit personal i en l’àmbit futbolístic, que no vol dir que hagin de ser persones diferents, sinó persones que tinguin aquestes capacitats humanes i tècniques. És importantissim que els formadors, altrament dits entrenadors, en les etapes d’iniciació i formació, es a dir els més petits han de ser els millors, és quan el jugador ha d’aprendre a jugar amb totes les Superficies de contacte, quan ha de formar-se tècnica i tàcticament.

D’altra banda a “futbol” s’hi juga amb pilota i no s’haurien de veure entrenaments on no hi hagi una pilota per cada jugador. La despesa en equipatge supera els cent euros i una pilota no encariria massa més el producte.  

Hauria d’estar expressament prohibit dur a terme entrenaments en l’etapa d’iniciació o formació en els que des de l’escalfament fins a la finalització prima el treballa físic.
No hauria de ser factible sortir de l’escola de futbol sense saber emprar totes les superfícies de contacte (cames, cos i cap) i sense saber les diferents variants tàctiques que es desenvolupen en el futbol.

L’escola de futbol no hauria de ser un lloc on entretenen als nens per tal que no amoïnin a casa i on l’entrenador és molt bo per que es molt carinyós i xoca les mans amb els nens quan arriben i quan marxen.

Els forma? Sap potenciar les seves qualitats humanes i futbolístiques? Ajuda a corregir les carències que pugui tenir en tots els aspectes? Sap transmetre els valors del futbol als nens? L’esperit col·lectiu, l’esportivitat, el sacrifici, la sana consecució d’un objectiu, etc...